PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ak niekto aj neuverí, že THE GATHERING sú majstrami živých koncertov, kapela ho o tom bude stále presviedčať. „A Noise Severe“ je (vrátane DVD) už piaty živý zásek v ich o chvíľu dvadsaťročnej kariére a prv, než komukoľvek napadne analógia s rockovými mohykánmi, chrliacimi živé albumy ako na bežiacom páse, treba dodať, že Holanďania si dávajú naozaj záležať, aby zakaždým ponúkli čosi nové. Ich diskografia je bohatá na silné objaviteľské kompozície a naopak chudobná na „povinné hity“, preto naozaj nemajú problém experimentovať s playlistom. A to nie je zďaleka to posledné, s čím experimentujú. Kým DVD „In Motion“ a živák „Superheat“ boli viacmenej záležitosťou ziskuchtivej firmy, poloakustický „Sleepy Buildings“, kľudný „A Sound Relief“ a aktuálne aj jeho živý a nadupaný protipól „A Noise Severe“ sú dôkazom mnohotvárnosti a zaslúženého titulu popredných náladotvorcov.
Natočiť ho kapela išla až do ďalekej Južnej Ameriky, v ktorej si užíva neuveriteľnej popularity. Týmto krokom si síce zabezpečila masovú atmosféru nadržaného davu, no žiaľ aj menšiu kvalitu tímu, ktorý sa podieľal na zachytení koncertu na audiovizuálne médium. Koncert, a teda následne aj DVD záznam, preto trpí na takmer všetko ostatné, čo nie je priamo zapríčinené kapelou samotnou. Pódium je svojou scénickou jednoduchosťou oproti hľadisku v obrovskej nevýhode, príliš temperamentné svetlá sú úplným opakom toho, čo sme na (výsostných) koncertoch THE GATHERING zažili my Európania, režisér koncertu bohužiaľ postráda nielen nápad, no najčastejšie schopnosť podchytiť charizmu hudobníkov, pridať čosi navyše, čo by z jeho práce urobilo niečo viac, než striedanie suchých záberov, jimmy-jib nájazdov, či švenkov po pódiu. Škoda, že po ceste k desaťtisícom fanúšikov si kapela nemohla vziať so sebou aspoň zopár členov štábu z „A Sound Relief“. Ešte väčšia škoda, že obrovská masa davu oblbla aj režiséra natoľko, že ho vždy zobrazoval iba ako masu, málokrát ako jednotlivcov – čo je ďalší rozdiel oproti tradičným a dobre zvládnutým koncertným filmom.
„A Noise Severe“ je povinnou jazdou pre poslucháčov THE GATHERING už len preto, aby sa zoznámili s juhoamerickou stránkou svojej obľúbenej kapely. Preletom cez Atlantický oceán sa z Anneke a spol. totiž čosi stane. Navonok rovnakí zvukoví a náladoví perfekcionisti, väčšinou sústredení na podanie výkonu tu na seba preberajú čosi z obrovskej diváckej energie. Niežeby boli inak chladní ako skala – nezničiteľný optimizmus a charizmatická tvorivá hravosť sú odjakživa ich neoddeliteľnou súčasťou a práve tie sú pre akéhokoľvek režiséra koncertného DVD najväčšou výzvou. V Santiago de Chile kapela skrátka nie je „lepšia“. Je len „iná“. Juhoamerická.
Tracklist pôsobí dostatočne vyčerpávajúco a žiadna skladba na ňom nakoniec nie je zbytočne. Potešia živé vykopávky, ktoré predtým tak často z pódii zaznieť nezvykli, „Probably Built In The 50s“, skvele vynovená a konečne dokonalá „Adrenaline“, no najmä otvárak druhého albumu s Anneke, „On Most Surfaces“. To, čím toto DVD malo byť zvláštne a čím nakoniec zvláštne aj je, je zkoncentrované najviac práve v tomto tracku. Plus pohľad na Anneke, ktorá s gitarou na krku zaobstaráva ťažkometalové beglajty. Čo naopak mrzí, je príliš skrátená „Black Light District“. Pri dokonalej znalosti skladby to vadiť nemusí a poslucháč jej uvedenie zrejme vezme ako „quick preview“. Predsalen však sila tejto skladby spočíva najmä v jednoduchom fakte, že v origináli prehupuje pätnásťminútovú stopáž.
Súčasťou vizuálneho setu je aj druhé DVD, ktorého ťažiskom je dokument „Homemade“. Je v ňom zachytený priebeh nahrávania albumu „Home“, takpovediac od prvého brainstorming brífingu až po promo kampaň. Na rozdiel od koncertného obrazového materiálu, tentokrát je tam všetko. Kamera zachytáva éterické tvorivé splynutie talentovanej kapely s producentom Attie Bauwom, podporené úžasným a nápadito vybratým miestom nahrávania. Výmeny názorov, nápady, problémy aj riešenia. Zamrazí vo chvíli, keď sa na obraze objaví Hank Rutten, otec Hansa a Reného, ktorý s kapelou zdieľal veľkú časť jej histórie dokonca aj v pozícii tourmanažéra, či šoféra. Hank Rutten totiž o niekoľko dní neskôr počas nahrávania a priamo v štúdiu zomrel, čo okamžite stáča náladu nahrávania úplne iným smerom a zostáva visieť vo vzduchu aj počas nasledujúcich aktivít. Bez ohľadu na túto kapelou nechcenú nadstavbu, „Homemade“ je vynikajúci dokument, ktorý by okrem fanúšikov kapely obohatil pravdepodobne akéhokoľvek muzikanta.
„A Noise Severe“ nie je úplne dokonalou a dotiahnutou rozlúčkou s Anneke van Giersbergen, no veľkú dávku zvedavosti napriek tomu ukojí. Ukazuje sa byť onou chýbajúcou časťou do zbierky koncertných tvárí THE GATHERING a je zaujímavé vďaka mnohým ďaľším veciam. Vyšlo však aj v audio verzii ako 2CD, ktorá v „neporovnateľnom“ porovnaní vychádza ako absolútny víťaz – bez mnohých vizuálnych chorôb bude stredne zažratým poslucháčom úplne stačiť.
Rozlúčka s Anneke, THE GATHERING ako ste ich doteraz nemali šancu poznať, fantastický dokument o tom, ako vznikajú veľké, no skromné albumy a ešte viac..
7,5 / 10
Anneke van Giersbergen
- spev, gitara
Frank Boeijen
- klávesy
René Rutten
- gitary
Marjolein Kooijman
- basa
Hans Rutten
- bicie
1. Shortest Day
2. In Between
3. Liberty Bell
4. Probably Built In The Fifties
5. Even The Spirits Are Afraid
6. Saturnine
7. Monsters
8. Alone
9. A Noise Severe
10. Leaves
11. Eléanor
12. In Motion #1
13. Waking Hour
14. On Most Surfaces
15. Strange Machines
16. Adrenaline
17. Third Chance
18. Black Light District
19. Travel
20. Homemade
(dokument z nahránia "Home")
21. Making of A Noise Severe
(krátky dokument)
22. Edison "Thank You"
(klip)
23. + obrazové klipy
Afterwords (2013)
Disclosure (2012)
City From Above (EP) (2009)
The West Pole (2009)
A Noise Severe (2007)
Home (2006)
A Sound Relief (DVD) (2005)
Accessories - Rarities & B-sides (2005)
The Musical History Tour (2005)
Sleepy Buildings (live) (2004)
Souvenirs (2003)
In Motion (DVD) (2002)
Black Light District (MCD) (2002)
Downfall: The Early Years (2001)
if_then_else (2000)
Superheat (live) (1999)
How To Measure A Planet? (1998)
Nighttime Birds (1997)
Mandylion (1995)
Almost A Dance (1993)
Always (1992)
Moonlight Archer (demo) (1991)
An Imaginary Symphony (demo) (1990)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Psychonaut Records
Stopáž: 124'' + bo
Produkce: THE GATHERING
Studio: Teatro Caupolicán, Santiago, Chile
Co je lepší? Obraz jako břitva, vychytaný střih, 25 kamer včetně dvou jeřábů, zvuk jako hrom... anebo nacpaný klub, elektrizující atmosféra či skoro až hmatatelná energie proudící z pódia do hlediště a naopak? V ideálním případě by se měly tyto elementy setkat, ovšem pokud se tak nestane, dávám přednost druhým vypočteným prvkům.
Cesta za oceán se Holanďanům vyplatila, neboť něco takového by se jim v Evropě těžko podařilo natočit. Některé technické nedostatky záznamu považuju za podružné. I když černobílé prostřihy zpoza zad Hanse Ruttena mě vždycky spolehlivě vyruší.
DVD jsem neviděl, hodnotím jen audio verzi, a ta je vynikající. Skvělý výběr skladeb (samozřejmě, pár mých osobních favoritů se na desku nedostalo, ale tak už to většinou bývá), fantastická odezva publika a především kapela hrající se stoprocentním nasazením. Jaký to rozdíl oproti nechutně sterilnímu živáku OPETH...
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.